PPC مخفف عبارت pay-per-click به معنای بازاریابی به روش پرداخت به ازای هر کلیک ( تبلیغات کلیکی ) است که معمولا در بازاریابی آنلاین استفاده می شود. اما PPC بیشتر یک استراتژی تبلیغاتی هوشمندانه و یک روند اینترنت اصلاح شده است.

یکی از محبوب ترین فرم های PPC تبلیغات در اولین صفحات نتایج موتور جستجو است. هرچند تبلیغات پرداختی سود کمی در هر بار کلیک یک کاربر برای تبلیغ کنندگان دارد، اما علاوه بر آن بازدیدکنندگان جدیدی را که تا بیش از 50٪ مواقع به خرید می انجامد، برای آن ها به ارمغان می آورد.بهترین بخش این است که بازاریابان برای قرار دادن آگهی در یک مزایده موتور جستجو آماده ی رقابت هستند. در واقع، آنها بر اساس کلمات کلیدی که مربوط به کسب و کار خودشان هستند، رقابت می کنند. به سادگی، بازاریابان کلمات کلیدی مرتبط با محصولات خود را انتخاب می کنند تا آگهی خود را در اولین نتایج موتورهای جستجو با ترافیک بالا مانند گوگل ببینند.

ppc پرداخت به ازای هر کلیکهدف از تبلیغات کلیکی (PPC) در بازاریابی

آیا می دانستید که تبلیغات در جستجو می تواند آگاهی از نام تجاری را تا 80٪ افزایش دهد؟ یا اینکه نمایش تبلیغات می تواند تا 300٪ ترافیک وب سایت را افزایش دهد؟ درست است، اما به غیر از ترافیک و شناخت جهانی، تبلیغ کنندگان از رویکرد PPC برای دستیابی به اهداف بازاریابی مختلف استفاده می کنند. از جمله: ثبات ترافیک وب سایت

در حالی که ترافیک کم برای کسب و کار بد است، یک افزایش ناگهانی در فعالیت می تواند منجر به سقوط وب سایت شود. با این حال، تبلیغات جستجوی پرداختی به تعادل و کنترل میزان ترافیک کمک می کنند زیرا میزان ترافیک به مقدار بودجه بازاریابان آماده به کار بستگی دارد.

-کنترل تبدیل ها

تولید خطوط اصلی مهم ترین چالش 63٪  از شرکت ها است. اما کسب و کار PPC با جذب دیدگاه ها و وادار کردن مشتریان به خرید، رشد می کند. پس از همه ی این ها، بازدید کنندگانی که از طریق تبلیغات پرداختی وارد می شوند منجر به فروش بیشتری نسبت به بازدیدکنندگان ارگانیک می شوند.

– ردیابی و اندازه گیری اهداف بازاریابی

بازاریابی PPC از پیگیری و اندازه گیری موفقیت کمپین تبلیغاتی پشتیبانی می کند. با ترکیب ابزارهایی مانند Google AdWords و Google Analytics، بازاریابان می توانند نمای کلی عملکرد که شامل کلیک ها، جریان تبدیل ها و تاثیر کلی این کمپین را دریافت کنند.

– سئو و استراتژی بازاریابی محتوا

با توجه به آرایه ای از دیدگاه های بازاریابی و داده های عملیاتی جمع آوری شده توسط ابزار گوگل، تبلیغ کنندگان در بهینه سازی موتورهای جستجو ( سئو )و توسعه محتوا ماهرتر هستند. به علاوه، با استفاده از مجموعه های دیگر از ابزارها مانند KeywordSpy، SpyFu و …، بازاریابان می توانند ببینند که کدام یک رقبا آستین بالا زده و از بازارهای سودمند برای افزایش منفعت خود استفاده می کنند.

– هدفگیری و برنامه ریزی

یکی دیگر از قابلیت های PPC هدف قرار دادن یک مکان (یا مکان های) خاص برای کمپین های تبلیغاتی است. به همین ترتیب، آنها امکان برنامه ریزی راه اندازی در هر زمان و روزی که بخواهند را دارند.

ریشه Pay-Per-Click

التماس های اینترنت را به یاد دارید؟ آن ها آهسته بودند، اما زمان های هیجان انگیز با قوانین بسیار زیادی منتظر کشف شدن بودند. به طور تصادفی، در سال 1998، استارت آپ مبتنی بر اینترنت با نام GoTo.com ، مفهوم Pey-Per-Click را ارائه کرد که یک روش بازاریابی جدید برای تبلیغات بود.

ایده ی پرداخت در زمانی که یک مشتری واقعی روی تبلیغات کلیک می کند، پایه و اساس PPC ( تبلیغات کلیکی ) است. از آنجا که GoTo.com یک موتور جستجو بود، تبلیغ کنندگان همچنین می توانستند برای کلمات کلیدی که در اولین نتایج جستجو نمایش داده  می شوند، باهم رقابت کنند. و تنها هدف تبلیغات اینترنتی بود که قابل اندازه گیری باشد.با این حال، سیستم به بازاریابانی با پنی (Penny) بیشتر برای ذخیره تبدیل شد تا بتوانند روی کلمات کلیدی که هیچ ارتباطی با کسب و کار آن ها نداشت، رقابت کنند. تصور کنید که هنگام جستجو برای آموزش اندروید ، تمام چیزی که نشان داده می شد تبلیغات طراحی سایت بود. بنابراین دیگر کسی از این موتور جستجو استفاده نخواهد کرد.

این جا بود که Google برای اصلاح معایب وارد شد. آنها سیستم PPC ( تبلیغات کلیکی ) خود را طراحی کردند که اکنون ما آن را با نام گوگل ادوردز می شناسیم. و نوآوری های آن ها چه بود؟ خب، نوآوری آنها شامل موارد مقابل بود: یک الگوریتم نمره ی کیفیت و سیستمی که فقط نتایج جستجو مربوطه نشان بدهد.

ppc پرداخت به ازای هر کلیک

بیشتر بخوانید : ۸ راهکار برای نتیجه بهتر گرفتن از گوگل ادوردز

 

از سال 2000، هنگامی که برای اولین بار راه اندازی شد، گوگل ادوردز به سرعت به یک پلتفرم قدرتمند تبدیل شد که برای گوگل پول زیادی را به دست آورد. تنها در سال 2015، PPC درآمد 75 میلیارد دلاری گوگل را به خود اختصاص داد. اما آنها همانند Yahoo، Gemini، AdRool و Bing Ads تنها PPC ارائه نمی کنند بلکه نقش مهمی در بازاریابی PPC نیز دارند.

انواع تبلیغات کلیکی( PPC ) و پلتفرم ها

همانطور که قبلا ذکر شد، تبلیغات PPC چندین فرم و پلتفرم تبلیغاتی دارد. دو سیستم PPC عبارتند از:

گوگل ادوردز

دلیل اینکه AdWords یکی از محبوبترین گزینه های بازاریابان است، این است که تبلیغات نه تنها در Google، بلکه همچنین در سایتهای شریک و پلتفرم Display Network نیز نشان داده می شوند. به این معنی است که بازاریابی گوگل ادوردز برای تمام کسب و کارهای مورد نظر مناسب است.

تبلیغات مایکروسافت Bing

تبلیغات کلیکی در بینگ
همانند رقیب خود گوگل ادوردز ، تبلیغات بینگ بازاریابی تبلیغات کلیکی( PPC ) را تنها در کانال های Bing و Yahoo باز می کند. پس از آن، بینگ ادعا می کند که آنها در سال 2017 حدود 142 میلیون جستجو منحصر به فرد داشته اند.

بازاریابی جستجو پرداختی – AdWords و بینگ

بازاریابی جستجو یکی از شایع ترین شیوه های تبلیغات کلیکی ( PPC ) با ارائه دهندگان شبکه ی قدرتمند است. این فرایند بسیار ساده است و نتایج جستجوی ارگانیکی را ارائه می دهد که در بالای صفحات جستجو قرار می گیرند. کمپین بازاریابی به نوشتن یک کپی از تبلیغات، انتخاب کلمات کلیدی و انتخاب پلتفرم مناسب برای قرار دادن یک آگهی نیاز دارد.

تبلیغات رسانه های اجتماعی


در اینجا یک حقیقت جالب وجود دارد: “کاربران فعال رسانه های اجتماعی 21 درصد افزایش یافته است.” و اگر توجه کنید می بینید که 2.80 میلیارد کاربر رسانه های اجتماعی وجود دارد، بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند کارهای شگفت انگیزی برای هر کسب و کار انجام دهد. بزرگسالانی که در سن 18 تا 35 سالگی آنلاین هستند، بیشتر از طریق پلتفرم های اجتماعی یک نام تجاری را دنبال می کنند،  و اما 71 درصد از مصرف کنندگان با خوشحالی برند هایی را توصیه می کنند که تجربه مثبتی از رسانه های اجتماعی ارائه می کنند.

سایت هایی مانند فیس بوک، LinkedIn و توییتر برای هدف قرار دادن جمعیت شناسی خاص مناسب هستند. بنابراین با قرار دادن یک آگهی PPC که به وب سایت یک شرکت لینک داده شده است، بازاریابان می توانند آگاهی از نام تجاری خود را بهبود بخشند. چطور؟ با نشان دادن آگهی در خبرخوان  مخاطبان موردنظر یا در پاتوق های اجتماعی خود.

نمایش تبلیغات

همانطور که از نام آن مشخص است، بازاریابی نمایش شامل موارد مقابل می باشد: تصاویر، متن یا بنر تبلیغاتی که آگهی هایی به یک مخاطب خاص در سراسر وب سایت های مختلف نشان می دهد. چیزی این روش تبلیغات را از دیگران جدا می کند این است که به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد چشم اندازهای مورد نظر خود را که می خواهند این تبلیغات را به آن ها نشان بدهند، انتخاب کنند. با وجودی که نرخ کلیک آن کمتر از تبلیغات جستجو است، هنوز یک استراتژی عالی برای ایجاد آگاهی است.

(بازیابی مجدد) بازاریابی / بازاریابی PPC مورد نظر

ممکن است شما با remarketing (بازاریابی مجدد) آشنا باشید، اگر شما تبلیغ های پاپ آپ را دیده باشید، به آن retargeting نیز گفته می شود. این نوع تبلیغات برای نمایش تبلیغات مشابه جستجوهای آنلاین قبلی، از کوکی های (Cookies) مرورگر کاربر استفاده می کند. هدف این است که بازدیدکنندگان را به وب سایت شرکت بازگردانیم و امیدواریم که به خرید خود ادامه دهند.

کمپین های بازاریابی retargeting می تواند بسیاری از فرم ها را شامل شود، از جمله تبلیغات رسانه های اجتماعی، تبلیغات نمایشی، و حتی ایمیل. و آنها مانند یک یادآور عمل می کنند تا بازدید کنندگان را درگیر کرده و ارتباط آن ها را با نام تجاری برقرار کنند.

پیشنهادات ویژه برای قیمت تبلیغات کلیکی و پرداخت به ازای هر کلیک

آیا درباره کمپین های خرید گوگل شنیده اید؟ این شبکه تبلیغاتی همراه با سایر وب سایت های رقابتی، پیشنهادات ویژه بازاریابی و قیمت ها را از سایت های مختلف تجاری جمع آوری کرده و نمایش می دهند. بازدیدکنندگان این فرصت را دارند تا محصولات یا خدمات ارائه شده را انتخاب کنند و به طور مستقیم از پورتال مقایسه ی ارائه شده و یا از خود سایت تجارت الکترونیک انتخاب شده خرید کنند. به این ترتیب، بازاریابان فرصتی برای بهبود ROI خود دارند، اما تنها در صورتی که برای کلیک ها هزینه پرداخت کنند، چرا که بیشتر آنها سرمایه گذاری می کنند، و این فرصت کسب سود بیشتر است.

پیوستن به بازاریابی PPC

بازاریابی و تبلیغات کلیکی ppc
مهم است که به یاد داشته باشید ، می توان تمام این استراتژی ها برای افزایش موفقیت کمپین های بازاریابی، کنار یکدیگر استفاده کرد. بنابراین، می توانید از این روش ها برای قرار دادن آگهی استفاده کنید:

موتورهای جستجو
سایت های هدفمند
رسانه های اجتماعی
پلت فرم مقایسه قیمت
این ها چقدر هزینه دارند؟ با استفاده از تبلیغات وابسته، هزینه براساس عملکرد انجام شده یا به سادگی، هزینه در هر خرید (CPA – هزینه هر اقدام) حساب می شود. این فرایند می تواند بیرون از محل کار یا در خود محل کار انجام شود، اما اندکی ریسک دارد و نیازمند استراتژی، زمان و مدیریت مداوم است.

نحوه استفاده از بازاریابی تبلیغات کلیکی( PPC ) در عمل

اگرچه تبلیغات جستجو پرداختی گران تر از سایر روش های تبلیغات کلیکی هستند، آنها همچنین بیشترین امتیاز را کسب کرده اند. به این معنی که آنها احتمالا بهترین منبع برای افزایش نرخ تبدیل شما هستند.

اجازه دهید بگوییم شما میخواهید اولین کمپین بازاریابی شبکه ی خود را آغاز کنید. برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود به چه چیزی نیازی دارید؟ برای شروع کننده ها، همان طور که از قبل می دانید گوگل و بینگ موتورهای جست و جو (go-to) هستند. اما فراتر از آن وجود دارد.

هر کمپین تبلیغات جستجو شامل کلمات کلیدی است، با این حال، آنها به زیر شاخه هایی مانند آگهی ها، گروه های تبلیغاتی و پسوند ها تقسیم می شوند. بنابراین، برای ایجاد یک کمپین عالی، شما باید برای کلمات کلیدی که می خواهید به مشتریان موردنظر خود ارائه کنید، از قدرت سئوبرای بهینه سازی وب سایت کسب و کار خود استفاده کنید.

یافتن کلید واژه جادویی

مشکل با کلمات کلیدی این است که آنها دائما در حال تغییر و تحول هستند. هزاران جستجو جدید در هر ماه و در شبکه های جستجوی محبوب برای شرایط جدید وجود دارد که ممکن است شما هرگز به آن ها فکر نکرده باشید. بنابراین، بازاریابان نیاز دارند به منظور هدف قرار دادن کلمات کلیدی منحصر به فرد و متنوع، به این کلمات کلیدی در حال نوسان توجه زیادی داشته باشند.

مثال هایی از تنوع کلمات کلیدی”آموزش اندروید” :

اموزش اندروید
اموزش برنامه نویسی اندروید
آموزش جامع اندروید
آموزش صفر تا صد برنامه نویسی اندروید
آموزش اندروید حرفه ای

گفته می شود که کلمات کلیدی انتخاب شده نمی توانند تصادفی باشند. آنها باید برای بازیابی گزینه های کلیدی مربوطه، از انواع مرتبط در موتورهای Google یا Bing استفاده کنند. چهار نوع اصلی برای ارتباط کلمات کلیدی وجود دارند که در بازاریابی PPC استفاده های منحصر به فردی نیز دارند.

– ارتباط گسترده (کلمات کلیدی که ارتباط نزدیکی دارند یا دقیقا با کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار شما مطابقت دارند)

– پیراینده ی ارتباط گسترده (در صورتی که کلمات یا بخشی از آنها با کلمات کلیدی انتخاب شده مطابقت داشته باشند، این کلمات کلیدی با هر عبارت جستجو مرتبط خواهند بود)

– فاکتور مطابقت (اگر عبارت کلمه کلیدی با پرس و جو کاربر منطبق باشد، حتی اگر کلمات دیگری وجود داشته باشند، آگهی شما در بالا نمایش داده خواهد شد)

– ارتباط دقیق (کلمه کلیدی با پرس و جو جستجو و کلمات کلیدی در همان سفارش  یکسان هستند، در غیر این صورت، آن آگهی را نمایش نمی دهد)

در اینجا یک مثال ساده است:

کلمات کلیدی منفی

جدا از جستجوی کلمات کلیدی مثبت، بازاریابان همچنین می توانند از کلمات کلیدی منفی استفاده کنند تا ترافیک بی کیفیت را محدود کنند. به عنوان مثال، مخاطبان گوگل ممکن است محصولات “رایگان” یا “ارزان” را جستجو کنند که برای خدمات گران قیمت و محصولات با کیفیت بالا قابل استفاده نیستند. بنابراین بازاریابان می توانند از این اصطلاحات به عنوان کلمات کلیدی منفی استفاده کنند تا ترافیک وب سایت خود را به خریداران آینده محدود کنند. به عنوان مثال کسی که به دنبال طراحی سایت ارزان در ارومیه می باشد قصد این را ندارد که برای طراحی سایت در ارومیه خود هزینه بالایی را پرداخت کند. همچنین کسی که به دنبال طراحی سایت پزشکی است نمی خواهد صفحه که وارد آن می شود طراحی سایت در ماکو باشد.

گروه های تبلیغاتی

گروه های تبلیغاتی گروهی از یک یا چند آگهی با مجموعه هدف از بازاریابان کلمات کلیدی هستند. بازاریابان همچنین می توانند قیمت ها را برای کلمات کلیدی خاص در گروه آگهی تنظیم کنند. و تمام آگهی ها باید با یک تم (theme) که  مناسب نوع محصولات یا خدمات موردنظر شما است، مطابقت داشته باشند.

تبلیغات گسترده

هنگامی که کلمات کلیدی خود را پیدا کرده و گروه های تبلیغاتی خود را انتخاب می کنید، می توانید نوشتن آگهی خود را آغاز کنید. اما به یاد داشته باشید که تبلیغات موفقیت آمیز یک موضوع کلیدی را دنبال می کنند: درخواست به اقدام (Call-To-Action) و پیشنهادات با ارزش. علاوه بر این، شما باید قوانین AdWords  را در ساختار آگهی با مشخصات دقیق نظیرآنچه در زیر آورده شده است، رعایت کنید:

عنوان 1 و 2 – حداکثر 30 حرف (از جمله فاصله)
توصیف – حداکثر 80 کاراکتر (از جمله فاصله)
مسیر 1 و 2 – 15 کاراکتر بالاتر
تبلیغات باید فریب دهند بوده و به درستی نوشته شده باشند و دارای علائم و گرامر صحیح باشند. علاوه بر این، توصیه می شود ابتدا حداقل دو تبلیغ از گروه آگهی خود را آزمایش کنید و همچنین:

استفاده گسترده از کلمات کلیدی مرتبط را محدود کنید
کلمات کلیدی منفی را مشخص کنید
از کلیدواژه اصلاح شده استفاده کنید
ویژگی های مختلف و مزایای محصولات خود را برای توصیف بهتر آگهی تست کنید
لندینگ پیج هایی که مربوط به کلمات کلیدی و تبلیغات شما هستند را انتخاب کنید

اگر می خواهید با  Google کار کنید، از مزایای انواع افزونه هایی که شبکه ارائه می دهد استفاده کنید، این افزونه ها شامل موارد زیر هستند:

پسوند تماس- آگهی شما تعداد بازدید کنندگانی که می توانند تماس بگیرند یا با کلیک کردن می توانند مستقیما از تلفن های همراه خود تماس بگیرند، را نشان خواهد داد.

مرور گسترده- نمایش تبلیغات شما را با عقاید مثبت مشتریان.

محل سکونت- این افزونه آدرس کسب و کار شما را اضافه می کند.

افزونه لینک دهی به سایت- افزودن متن تیزر ها به تبلیغات شما برای جذب مصرف کنندگان.

پسوند تماس- اینها خطوط متن اضافی مانند “حمل و نقل رایگان” هستند که اطلاعات بیشتری را برای بینندگان ارائه می کنند.

لیست محصولات و تبلیغات تصویری

تبلیغات تصویری و ویدیویی برای تبلیغات کلیکی

کمپین های بازاریابی محصولات در تبلیغات PPC تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار میگیرند و شامل تصاویر محصول، قیمت ها و عناوین محصولات میشوند. به عبارت دیگر، شما باید یک حساب Google Merchant Center برای استفاده از فید محصولات گوگل ایجاد کنید.

مثال لیست محصولات

از سوی دیگر، اگر تصمیم بگیرید که یک کمپین بازاریابی نمایشی اجرا کنید، باید بدانید چگونه با استفاده از تصاویر زیبا یک آگهی responsive ایجاد کنید. اما به یاد داشته باشید که یک آگهی responsive به طور خودکار اندازه تصویر را بسته به استاندارد عکس انتخابی شما تنظیم می کند.

تبلیغات کلیکی در دستگاه های دیجیتال

امروزه کاربران تلفن همراه یک منبع درآمد بی پایان برای بازاریابانی هستند که به دنبال برآورده کردن خواسته های مخاطبان خود می باشند. تبلیغات شما در چندین دستگاه از جمله گوشی های هوشمند، دسکتاپ و تبلت ها نمایش داده خواهد شد.

اگرچه لپ تاپ ها و تبلت ها دارای ساختار مشابهی هستند، وقتی که نوبت به آگهی PPC می رسد، تلفن های همراه برای یک تجربه کاربری خوب نیاز به اصلاحاتی دارند. خوشبختانه، شما می توانید از یک اصلاح کننده استفاده کنید که به شما این امکان را می دهد که تبلیغات خود را به صورت سازگار با همه ی دستگاه ها نشان دهید.با توجه به پشتیبانی گوگل، تنطیمات پیشنهاد شده با درصد کار می کنند:

“فرض کنیم که شما یک کمپین دارید که در دستگاههای همراه با قیمت حداکثر CPC از 1 دلار به خوبی عمل می کند. برای نشان دادن آگهی شما به مشتریان بیشتر توسط دستگاه های تلفن همراه، شما پیشنهادات خود را ر دستگاه های تلفن همراه تا 20٪ افزایش می دهید و قیمت نهایی آن 1.20 دلار می شود. ریاضی آن به شکل زیر است:

شروع پیشنهاد: $ 1

تنظیم تلفن همراه: $ 1 + ($ 1 x 20٪) = $ 1.20

نتایج پیشنهاد برای جستجو در دستگاه های تلفن همراه: 1.20 $

بهینه سازی تبلیغات کلیکی (PPC) موبایل بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی است. دستگاه های تلفن همراه 53 درصد از کلیک های پرداختی را در دست دارند، بنابراین مطمئن شوید که این تاکتیک ها را در طرح بازاریابی خود قرار داده باشید.

نکات نهایی پیرامون تبلیغات کلیکی ( PPC )

توسعه گسترده دیجیتال شکل گرفته و بازاریابی را در طی چند سال گذشته به سرعت تغییر داده است. با این حال، تغییرات هنوز به پایان نرسیده اند، زیرا نوآوری های بیشتری در تکنولوژیکی وجود دارد. بنابراین، بازاریابان باید مراقب روند آینده باشند و تنها از بهترین شیوه های بازاریابی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند.

تبلیغات کلیکی از زمانی که برای اولین بار ظاهر شده است، منافع بسیاری را برای تمام شرکت ها به ارمغان آورده است. امروزه، PPC رایج ترین استراتژی و عملا یک استاندارد برای دیجیتال مارکتینگ می باشد. با توجه به این که این روش تنها به بهبود و محبوبیت بیشتر کمک می کند، تبلیغ کنندگان اگر به دنبال موفقیت، بهره مندی از حقوق و مزایای آن، ترافیک بالا، آگاهی بهتر از نام تجاری و در نهایت افزایش درآمد خود هستند، باید عاقلانه از PPC کنند.